Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fejeton - Pražská naplavenina a krtkaři

Jsem naplavenina. Čerstvá pražanda s čtyřicítkou za krkem a vizí nového života v Praze. Jedna z žen z malých měst, přijíždějících do své matičky, aby si konečně splnila sen z dob svých malin nezralých. Že ze sv

Mám dobrou práci, nové přátele a staré zájmy. Pronajatý byt kousek od metra. A pomalu zjišťuji, že stát se pražandou nebude tak snadné, jak se zpočátku zdálo. S přibývajícím věkem a starostmi jsem si totiž úplně zapomněla hrát! A pražáci, ti jsou hraví na každém kroku. Na ulicích, v restauracích i tramvajích. V denních i nočních hodinách. A pro nás, naplaveniny, není vůbec jednoduché se prokousat všemi pravidly a naučit taktizování.

Zatím si vůbec netroufám stát se jedním z hráčů a pouze sleduji a učím se. Pokud budu hodně pilná, podaří se mi časem bojovat o pozice pro mě zatím ukryté tabulky výsledků. Nyní trénuji, sleduji taktiky soupeřů a nasávám atmosféru. Cítím, že nastává okamžik zapojení se do jedné z her. Těch jednodušších. Oficiální název se mi zatím nepodařilo zjistit, nazvala jsem ji tedy pracovně Krtkaření.

Krtkařem se stáváte okamžikem vkročení za turnikety metra. Jste-li majitelem červené karty, máte oproti fotbalu výhodu. Tato karta vás totiž ze hry nevylučuje. Naopak. Šetří vaše drahocenné vteřiny, které byste jinak ztratili nákupem jízdenky z automatů. Je to ale pravděpodobně její jediná výhoda, jinou jsem zatím neobjevila. Asi si ji pořizují už vyspělejší hráči, kteří se rozhodli investovat do hry i část svého jmění. Není to totiž vůbec levná záležitost. Místní ji nazývají Opencard. Jedná se o plastovou jízdenku, kterou vlastní malá, ale v krtkaření hodně zarputilá skupinka pražáků. Zbytek těch méně soutěživých z pražské populace si spočítal, že se více vyplatí jezdit načerno.

Na jezdících schodech jsou krtkaři dobře identifikovatelní. Většinou nahání důležité vteřiny zuřivým během po levé straně eskalátorů. Tedy směrem dolů. Ve směru nahoru to po pátém schodu vzdávají a zadýchaní se zařazují na pravou stranu mezi ostatní. Levá strana se tak uvolňuje pro soutěžící bez Opencard, prchajícími před revizory.

Zpočátku jsem nechápala, proč se krtkaři z ničeho nic rozebíhají uprostřed cesty při přestupu z jedné trasy metra na druhou. Stala jsem se součástí davu, který plul tunelem mezi stanicemi spořádaně v jednom šiku. Stejně jako hejno malých rybiček, brázdící vody oceánu. Zničehonic prudce zahnulo vlevo a já, osamělá rybka, rychle doháněla proud. Najednou celé hejno změnilo rychlost pohybu a vyrazilo vpřed! Nechápala jsem, co se děje, dokud jsem vlečena davem, nedoběhla k přijíždějícímu metru. Aha, zvuk soupravy vyvolává tyto podvědomé reflexy  a aktivuje krtkaře ke zrychlení! Že za dvě minuty jede další? Nepřipadá v úvahu! Dvě minuty pro krtkaře znamenají tolik, co pro ostatní dvě hodiny. Kličkujeme mezi turisty, děsíme vesničany na výletě, přeskakujeme kočárky a... červené světlo nade dveřmi svítí a ty se zavírají. Prohráli jsme? Ani náhodou. Pouze nekrtkaři vzdávají boj, my ostatní očima hledáme naše členy týmu, kteří odhodlaně drží vlastním tělem rozevřené dveře až do okamžiku, kdy k nim přiskočíme. Jsme uvnitř!

Jiní krtkaři volí taktiku tzv. výhodné pozice. Když už jsou všichni turisté a naplaveniny uvnitř vagónů, oni jdou klidnou chůzí podél metra a vybírají. Vstoupit nebo nevstoupit? Je zde místo k sezení? A bude právě tento vagón nejblíže eskalátorům na mé výstupní stanici? Zůstávají v klidu, dokud se nerozsvítí červené světélko a neozve hlášení „Nevstupujte, dveře se zavírají“. Teprve poté ležérním krokem vstoupí do předem vybraného vagónu. Ideálně v okamžiku, kdy otvorem ve dveřích sotva proleze myš. Jejich klid a strategie často vítězí nad krtkaři sprintery.

Bonusové body sbírají soutěžící také během jízdy. Kdo si sedne, má pět. Kdo stojí na cizí noze, tři. Komu se podaří zmáčknout tlačítko na dveřích před zastavením soupravy ve stanici, má deset. Nedávno se mi podařilo probojovat se během, jízdy jako první ke dveřím. Těsně před zastavením jsem hrdě stiskla kolečko a vítězoslavně se rozhlédla po okolí. Mám prvních deset bodů, zajásala jsem v duchu! Protihráči předstírali, že jim prohra nevadí a dívali se schválně jinam. Mé štěstí netrvalo dlouho. Ve stanici Hlavní nádraží se otevírají dveře na druhé straně... 

Autor: Monika Kleinova | úterý 28.10.2014 10:03 | karma článku: 13,95 | přečteno: 738x
  • Další články autora

Monika Kleinova

Za týden pět kilo dole bez fitka a hladovění

Během této zimy jsem zkrásněla. Všechny vrásky jsou fuč. Nepotřebovala jsem botulin ani kyselinu hyaluronovou. Vyplnil je tuk, který se kromě obličeje obsadil i na místa v pase, na stehnech a zadních partiích. Prsa opět vynechal..

12.2.2022 v 21:56 | Karma: 43,39 | Přečteno: 8614x | Diskuse| Ona

Monika Kleinova

Sedm smrtelných hříchů dneška

Všichni jsme hříšníci. A někteří z nás i rádi... Taková čokoládová tabulka, dobře vychlazený půllitr s pěnou, tajný sex... Pokušení, která nás mohou naplnit špatným svědomím nebo pocitem rozkoše. A že jich kolem nás je.

3.12.2020 v 20:04 | Karma: 23,75 | Přečteno: 1231x | Diskuse| Společnost

Monika Kleinova

Můžu vám to pěkně zavařit

Jsem totiž svářečka. Nemyslím plechovou mašinu, co srší blesky a pojí dva kusy železa k sobě. Ale ženu, která tuto mašinu ovládá.

13.7.2020 v 8:20 | Karma: 26,70 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Společnost

Monika Kleinova

Když se znovu narodíte

Ještě sjezd z koridoru, pravotočivá zatáčka a budu doma. Co? Přímo proti mně se najednou objevuje auto v protisměru. Řidič si očividně myslí, že je v jednosměrce. Jede šíleně rychle. Nádech. Reakce. Strhli jsme to oba do stran.

24.7.2019 v 9:31 | Karma: 31,80 | Přečteno: 1117x | Diskuse| Ona

Monika Kleinova

Andělé žijí mezi námi. Mám důkazy.

Podařilo se mi tajně zachytit okamžiky přítomnosti andělů v našich životech. Andělů, co nás provází a upozorňují na důležité okamžiky. Jak nejlépe to umí. Že občas nerozumíme jejich chování? Pomohu vám.

6.5.2019 v 10:12 | Karma: 23,97 | Přečteno: 1470x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3064x
Těší mě psaní, fotografie, knížky, cesty dlouhé i krátké, pozorování lidí a sbírání jejich příběhů...

 

Mé postřehy najdete na stránkách www.monikakleinova.cz

Ráda se s vámi poznám...

Seznam rubrik